Underbelly af Laura Guiseppi er en installation, der består af seks keramiske relieffer, som er spændt op i en metalstruktur. Her følger Guiseppi den mikrobiologiske undfangelsesproces i en gravid krop, fra fremvæksten af månedens første follikel til kroppen efter fødslen.
”Jeg er meget overrasket og glad over at modtage prisen, det er så overvældende. Det er en rigtig god start at blive honoreret med den her pris", siger Laura Elaine Guiseppi og fortæller, at hun i den nærmeste fremtid har planer om at få orden i sit atelier, og allerede arbejder på kommende udstillinger.
Blixprisen på 50.000 kr. uddeles hvert år til en nyuddannet dansk og norsk billedkunstner fra hhv. Det Kongelige Danske Kunstakademi i København og Kunsthøgskolen i Oslo.
--
Mere om Underbelly
Det første relief, The First Shot, viser fødslen af månedens første follikel. Ægget må leve inden i en follikel, før det kan fødes til ægløsning – hver måned forbereder kroppen et æg, som derefter bliver valgt til at vandre ned gennem æggelederne. I assisteret reproduktion kan kunstige hormoner bruges til at overfertilisere processen ved at klargøre flere æg til ægløsningen. Det andet relief, Pain, viser seks follikler, som er ved at modne æg. Det tredje relief, Stress, viser æggets fødsel. Det fjerde relief (kugleformet), Anxiety, viser ægget, som bliver angrebet af sæd, der har haler af metaltråde, og dermed befrugtningsøjeblikket, hvor det bliver til en blastocyst. Det femte relief, Hope, viser et foster, som ligger i en blanding af en krop og en maskine. Det sjette relief, Freedom, viser indersiden af en krop efter fødsel.
I et billedsprog, som minder om core imagery fra den feministiske kunst i 1960’erne, ligner det en fejring af den menneskelig krops evne til at få liv til at vokse. Men det er i stedet en grusom påmindelse om de reproduktive konsekvenser, som industrielt landbrug, klimaforandringer og livsstilsvalg har for den menneskelige krops biologi i dag. Den globale milliardindustri for assisteret reproduktion, der er spået til at fordobles inden 2026, bruger de nyeste teknologier og lægevidenskabelige fremskridt i rejsen mod undfangelse. Fertilitetsteknologier har hjulpet folk af mange forskellige grunde, fra de der har oplevet infertilitet til transpersoner og mennesker med forskellige handikap. At skabe en fortælling med teknologiske fremskridt indenfor assisteret reproduktion på den ene side og en tilbagevenden til det såkaldt naturlige på den anden, ville kun yderligere videreføre den individuelle skam og fornemmelsen af nederlag, som omgiver spørgsmål om fertilitet, og dermed misse pointen. Hvad er forholdet mellem reproduktion og kapitalisme? Menneskelige kroppe og reproduktion er komplekse størrelser, og det samme er investeringen i dem.
Værkomtale af Afgang 2021’s kuratorgruppe Vermilion Sands