Laboratoriet for Kunstens Forskning er en afdeling på Det Kongelige Danske Kunstakademis Billedkunstskoler. Nedenfor kan du læse mere om laboratoriets aktiviteter og tilknyttede forskningsprojekter.
Generelt
Laboratoriet for Kunstens Forskning tilbyder undervisning på tværs af Kunstakademiets MFA og BFA-uddannelser. Undervisningen har fokus på skriftlig praksis, på kunstneriske forskningsmetoder, og på hvordan studerende kan bruge kunsthistorie og teori som materiale for egen praksis. Undervisningen finder sted i kortere, fokuserede workshopforløb eller gennem en semesterlang specialisering i forskning og skriftlig praksis.
Kunstakademiet huser desuden en række ph.d.- og postdocprojekter, der alle er tilknyttet Laboratoriet for Kunstens Forskning.
Forskningsprojekter på Laboratoriet for Kunstens Forskning
Kunstakademiet huser både Ph.d.- og postdocprojekter, der udføres af billedkunstnere. De tilknyttede forskere skaber et aktivt forskningsmiljø, hvor mange forskellige interessefelter mødes. Fælles for alle projekter er, at der forskes gennem den billedkunstneriske praksis. Vi lægger stor vægt på at udvikle forskningsmiljøet og afholder fælles workshops indenfor kunstpædagogik, forskningsmetoder, og skrift.
Fra 2024 er det muligt at ansøge om at bruge Kunstakademiets andre laboratorier aktivt i forskningsprojekter.
Billedkunstskolerne ved Det Kongelige Danske Kunstakademi udsteder ikke ph.d.-grader og yder ikke finansiering til ph.d.-projekter eller andre former for forskning. Det kan du læse mere om her.
Undervisning på Laboratoriet for Kunstens Forskning
Undervisningen på Laboratoriet for Kunstens Forskning fokuserer på to grundpiller: skriftlig praksis og kunstnerisk forskning. Vi arbejder med skriftligt udtryk og med metoder, hvormed den enkelte studerende kan integrere skrift i deres billedkunstneriske praksis. Herved nærer, fremmer, og opmuntrer undervisningen den enkelte studerendes evne til at reflektere skriftligt over egen kunstnerisk praksis og til at udvikle en skriftlig praksis, der kan blive en vigtig del af det billedkunstneriske udtryk. Ligeledes lægger vi vægt på, at de studerende kender og kan tilegne sig kunstneriske forskningsmetoder og kan bruge kunsthistorie og teori som materiale for billedkunstnerisk praksis.