Søg

Laboratoriet for Kunstens Forskning

Laboratoriet for Kunstens Forskning er en afdeling på Det Kongelige Danske Kunstakademis Billedkunstskoler. Nedenfor kan du læse mere om laboratoriets aktiviteter inden for forskning og undervisning, samt orientere dig i instituttets aktuelle forskere og forskningsprojekter.

Laboratoriet for Kunstens Forskning er en afdeling på Det Kongelige Danske Kunstakademis Billedkunstskoler. Nedenfor kan du læse mere om laboratoriets aktiviteter og tilknyttede forskningsprojekter.

Generelt

Laboratoriet for Kunstens Forskning tilbyder undervisning på tværs af Kunstakademiets MFA og BFA-uddannelser. Undervisningen har fokus på skriftlig praksis, på kunstneriske forskningsmetoder, og på hvordan studerende kan bruge kunsthistorie og teori som materiale for egen praksis. Undervisningen finder sted i kortere, fokuserede workshopforløb eller gennem en semesterlang specialisering i forskning og skriftlig praksis.
Kunstakademiet huser desuden en række ph.d.- og postdocprojekter, der alle er tilknyttet Laboratoriet for Kunstens Forskning.
 

Forskningsprojekter på Laboratoriet for Kunstens Forskning

Kunstakademiet huser både Ph.d.- og postdocprojekter, der udføres af billedkunstnere. De tilknyttede forskere skaber et aktivt forskningsmiljø, hvor mange forskellige interessefelter mødes. Fælles for alle projekter er, at der forskes gennem den billedkunstneriske praksis. Vi lægger stor vægt på at udvikle forskningsmiljøet og afholder fælles workshops indenfor kunstpædagogik, forskningsmetoder, og skrift.  
Fra 2024 er det muligt at ansøge om at bruge Kunstakademiets andre laboratorier aktivt i forskningsprojekter.
Billedkunstskolerne ved Det Kongelige Danske Kunstakademi udsteder ikke ph.d.-grader og yder ikke finansiering til ph.d.-projekter eller andre former for forskning. Det kan du læse mere om her.
 

Undervisning på Laboratoriet for Kunstens Forskning

Undervisningen på Laboratoriet for Kunstens Forskning fokuserer på to grundpiller: skriftlig praksis og kunstnerisk forskning. Vi arbejder med skriftligt udtryk og med metoder, hvormed den enkelte studerende kan integrere skrift i deres billedkunstneriske praksis. Herved nærer, fremmer, og opmuntrer undervisningen den enkelte studerendes evne til at reflektere skriftligt over egen kunstnerisk praksis og til at udvikle en skriftlig praksis, der kan blive en vigtig del af det billedkunstneriske udtryk. Ligeledes lægger vi vægt på, at de studerende kender og kan tilegne sig kunstneriske forskningsmetoder og kan bruge kunsthistorie og teori som materiale for billedkunstnerisk praksis.
 

Julie Hardenberg portraet

Julie Hardenberg

Ph.d.-stipendiat

I Ph.d.-projektet ”Mellem magt og afmagt – det af/koloniserede sind” vil jeg undersøge de koloniale erindringer og erfaringer der eksisterer blandt befolkningen i Grønland. Med udgangspunkt i mine tidligere kunstneriske undersøgelser af den danske kolonihistories politiske indflydelse i Grønland, vil jeg i projektet rette fokus mod det jeg kalder det af/koloniserede sind, udsat for afgørende politisk og kulturel påvirkning fra Danmark.

Projektets hypotese er, at når man er født og opvokset i et samfund som er opbygget med koloniale strukturer og tankemønstre, er det ikke altid, at man som borger er bevidst om sin egen medvirken til at reproducere det koloniale system. Derfor har projektet til formål at undersøge de mere usynlige aspekter af de koloniale strukturer og belyse hvilken indvirkning det har på borgerne/samfundet: Hvordan bærer efterkommere af kolonialismen den koloniale arv med sig? Hvad er det for processer man tager på sig, når man vil passe ind eller skille sig ud?

Afdækningen vil ske ved kvalitative undersøgelser, i form af interviews med borgere der har gennemgået en mental afkoloniseringsproces. Interviewmaterialet vil danne grundlaget for en efterfølgende kunstnerisk proces, hvor jeg med udgangspunkt i de individuelle, kropsliggjorte erfaringer vil undersøge hvordan kolonialismen ikke bare har transformeret de geografiske steders historie, men også de kroppe, der bebor stederne i dag.

www.hardenberg.gl

E-mail

Portraet af Ragnhild May

Ragnhild May

Ph.d.-stipendiat

Traditionelle vestlige instrumenter har været designet til en specifik krop og til en specifik praksisform. Feminisme og posthumanisme giver et andet blik på kroppens relation til teknologien, end det der har været fremherskende i musikhistorien. Hvad der traditionelt har været anset som forskellige enheder sammensmeltes og vikles ind i hinanden. Det ses eksemplarisk i det psykoakustiske fænomen differenstoner, som er en additional tredje tone, der opstår i lytterens ører som konsekvens af to højfrekvente toner. Selve lytterens krop frembringer lyden, og er altså selve instrumentet eller the site for composition.

Dette rejser spørgsmål som: Kan man forestille sig en type instrumentpraksis, der peger på andre typer normer, kroppe og praksisformer? Hvornår sammenfiltres kategorierne instrument og krop? Der sker en ændring i opfattelsen af musik gennem kunstnerisk arbejde med instrumentet, hvor grænserne mellem lytter, instrument og performer sløres.

Mit ph.d.-projekt udfordrer relationen mellem instrument og krop, performativt, konceptuelt og teknologisk. Jeg undersøger instrumentet som figur, ved i en kunstnerisk praksis, i dialog med videnskabelig research, at udvikle instrumenter der skaber andre typer lytter-instrument-relationer og praksisformer, og udfordrer hvad man forstår som et instrument.

E-mail

Portræt af Jeannette Ehlers

Jeannette Ehlers

Ph.d.-stipendiat

Min eksperimentelle og tværfaglige praksis udforsker dekoloniale hjemsøgelser og forstyrrelser, der minder os om, at historien altid er til stede. Mit arbejde er forankret i styrkelse og heling af den afrikanske diaspora, og sætter fokus på dens vedvarende arv af modstand. 

I mit ph.d.-projekt med titlen "Mellempassagen som en figur for dekolonial viden" fortsætter jeg mine kunstneriske undersøgelser af kolonihistorien og dens vedvarende konsekvenser. Jeg er optaget af Atlanterhavet og dets rolle som et arkiv for kolonihistorien. Mellempassagen, som er det andet ben i trekantshandelen, er et udtryk, der omfatter europæiske skibe, der transporterede omkring 12 millioner slavebundne afrikanere over Atlanterhavet fra Vestafrika til USA, Caribien og Sydamerika. 

Trods den seneste opmærksomhed på dansk kolonihistorie forbliver de afrodiasporiske stemmer marginaliserede i dansk forskning. Mit projekt sigter mod at adressere og ændre dette. 

E-mail