Gratis entré
Simone Aaberg Kærn tager favntag med krigskunsten, når vi fra begyndelsen af oktober præsenterer udstillingen "Batalje". Kærn, der tidligere har stået bag et meget omdiskuteret portræt af tidligere statsminister Anders Fogh Rasmussen, der bragte krigen ind på Christiansborg, har til udstillingen skabt et syv meter langt og tredelt bataljemaleri af den danske indsats i Libyen. I udstillingen indgår også en kontroversiel skitse til en tidligere version af maleriet, som blev afvist af Det Nationalhistoriske Museum, der oprindeligt havde bestilt billedet.
Simone Aaberg Kærn bruger sin kunst til med skæve vinkler at skabe politisk debat, og hun udstiller derfor også dele af den pressedækning og debat, værket har afsted kommet, før det blev realiseret. Til ferniseringen den 5. oktober vil Simone Aaberg Kærn selv være til stede og redegøre for nogle af sine tanker bag maleriet med en kort introduktion inden afsløringen.
I Kærns trefløjede maleri ser vi den køligt og professionelt udførte luftkrig. Luftkrigen udkæmpet fra 30.000 fods højde står i skarp kontrast til den kaotiske modstandskamp mod Gadaffi på jorden. Centralt i maleriet springer en ung mand, med libyske rødder fra Nørrebro, over en udbrændt bil. Han er, ifølge Kærn, også en del af den danske indsats i Libyen-krigen. En stor pige med et ’I Love Libya’ shopping-net over skulderen går betragteren i møde, fuldstændigt uanfægtet af kamphandlingerne, og laver V-tegn, mens hun filmer os med sin smartphone.
Udover kunstnerens egne observationer inddrager maleriet citater fra kunsthistorien og nutidige krigsfotografers arbejder. Netop disse citater foregriber det senere forløb af krigen, hvor der skete et skred imod borgerkrig og den ulykkelige situation i Syrien.
Læs mere om udstillingen: http://charlottenborg.dk/da/udstillinger/simone-aaberg-kaern/