Tore Hallas vinder Poul Erik Bech Fondens kunstpris

Studerende ved Kunstakademiets Skole for Mediekunst vinder pris for sit afgangsværk

Dimittend Tore Hallas vinder Poul Erik Bech Fondens kunstpris for sit bidrag til Kunstakademiets afgangsudstilling 2019. Hallas’ videoinstallation And going after strange flesh taler ifølge juryen i et vedkommende og fuldendt formsprog om den stigmatisering og skam, der er forbundet med bl.a. homoseksualitet og tykhed.

”Hallas benytter sig af et enkelt billedsprog, i stil med samtidige portrætdokumentarer og rejsefortællinger, til at granske forbindelserne mellem mandlig homoseksualitet, race og tykhed. I en heteronormativ kultur stigmatiseres både homoseksualitet og tykhed, og sidstnævnte er ligeledes stigmatiseret i mainstream homoseksuel kultur. Med Sodoma som religiøst ladet kulisse indleder Hallas sin søgen efter forståelse af netop disse former for udskamning.”

skriver udstillingens kuratorer Maria Berrios og Katarina Stenbeck om Tore Hallas’ værk.

Poul Erik Bech Fonden indstiftede i 2018 et legat på 50.000 kroner til en dimittend fra Det Kongelige Danske Kunstakademis Billedkunstskoler. Prisen tildeles en kunstner(gruppe), som har markeret sig med et eller flere enestående kunstneriske bidrag til den årlige afgangsudstilling. Juryen bestod i år af Christian Gether, direktør for Arken, Marie Nipper, direktør for Copenhagen Contemporary og kunstner Peter Bonnén.

Om Afgangsudstillingen
28 kunstnere fra Det Kgl. Danske Kunstakademi bliver dette forår færdige med deres uddannelse, og d. 12. april præsenterede de traditionen tro deres afgangsværker på den årlige afgangsudstilling på Kunsthal Charlottenborg. Årets dimittender er:

Joakim Almroth, Harry Anderson, Lea Anic, Emilie Bausager, Hans F. Beck, Mathilde Bjerre, Camilla Fagerli, Adam Fenton, Maja Fjord Fjord, Gilbert Gordon, Tore Hallas, Ellis Achong Karker, Jeppe Lange, Linda Karin Larsen, Lotte Lind, Mia Line, Isabella Martin, Kim Richard Adler Mejdahl, Lou Mouw, Karen Nhea Nielsen, Jacob O. Henry, Maria Nørholm Ramouk, Benjamin Savi, Rasmus Emil Styrmer, Gianna Surangkanjanajai, Iselin Toubro, Aia Sofia Coverley Turan, Johanne Cathrine Haugen Østervang.

Oplev alle afgangsudstillingens værker på Kunsthal Charlottenborg indtil d. 19. maj 2019.

For yderligere information kontakt venligst Lea Kyndrup,