"Alma Ulrikke Bille Strædes afgangsværk udforsker den klassiske gengivelse af menneskekroppen gennem fotografi og skulptur. Sportsudstyr og middelalderlige rustninger sammenstilles på måder, der sigter efter at udfordre kønsbestemte kulturelle normer og historiske perspektiver på kunst, og det fysiske og kropslige. I et felt, der spænder fra det militaristiske til det sårbare, ser vi her kroppen både udsat og beskyttet, støbt, bundet og frisat.
Kunstnerens vedholdende og righoldige interesse for materialer og materialitet er tydelig: Her finder vi både silikone og bronze, plast og presenninger. Teknikkerne og materialerne kan både fremstå trykt, hældt, støbt, udstrakt eller fundet. Det peger på en velovervejet praksis, hvor kunstneren arbejder meget præcist med hænderne. Kan man tænke en bedre måde at udforske kroppens kulturelle og visuelle historie på end ved at mærke efter?”, skriver kuratorteamet bag Kunstakademiets afgangsudstilling 2021 om Alma Ulrikke Bille Strædes afgangsprojekt.
Alma Ulrikke Bille Stræde dimitterede i sommeren 2021 og studerede på Kunstakademiets Billedhuggerskole, hvor de studerende specialiserer sig inden for det udvidede skulpturfelt.
Foto: David Stjernholm
Værktekst i uddrag: Vermillion Sands