Antropologen Edmund Carpenter sagde for mange år siden, at ”elektriciteten har gjort os alle til engle, (....) til ren ånd, løsrevet fra kødet”. I dag klinger hans ord så sandt som nogensinde, men på trods af vores optagethed af den virtuelle verden, af det flydende og det strømmende, er vores byer stadig bygget på jord og rørsystemer. Enorme anlæg af kloakrør og afløb og ventiler skærer sig gennem hvert eneste stykke jord, vi bor på; de leder vandet frem og vore kropslige afsondringer bort.
På Det Kongelige Danske Kunstakademis Billedhuggerskole beskæftiger vi os med forholdet mellem fundamentalt sanselige oplevelser og den stigende autonomi, der kendetegner fotografisk repræsentation i dag. I en tid, hvor flere og flere mennesker producerer mere og mere på mindre og mindre plads; en tid, hvor hele forstæder er blevet overtaget af lagerhoteller, forsøger vi at forstå de kræfter, der ligger latent i genstandene og teknologierne i sig selv. Vi anlægger denne tankegang i forhold til alle de aktiviteter, der kan anskues inden for rammerne af det udvidede skulpturfelt. Det handler ikke blot om at modellere og hugge, ikke blot om tydeligt tredimensionelle forehavender såsom performancekunst, installationskunst eller arkitektoniske interventioner, men også om alt det, der som Rosalind Krauss engang sagde, ”er i rummet (og) ikke rigtig er rummet”, det være sig lyd, fundne genstande, handlinger, skrift eller madlavning.
Vi beskæftiger os med det fysiskes ubestridelige betydning. Når alt kommer til alt, klinger tanken om en frigørelse fra det materielle – en frigørelse, som den virtuelle verden synes at love – noget hult og forræderisk i denne klimaforandringernes og massemigrationens tidsalder.
Current semesterplan available here
Øvrige aktiviteter på Billedhuggerskolen
Why Words Now - Foredragsrække
Jason - Udstillingsplatform i Kunstakademiets Billedhuggerhave
https://www.instagram.com/jason.platform/?hl=en
Billedhuggerskolen - på Instagram
https://www.instagram.com/billedhug/?hl=en